Vinoo, vinoo, waar blijft de wijn?!

Onder het genot van een lekker (tafel)wijntje luidde ik afgelopen vrijdag het weekend in met een stel vrienden. We hadden over allerlei dingen die we never en te nimmer zouden doen. Gezellug!

Klaarblijkelijk bestond er op een gegeven moment de behoefte meer richting aan het gesprek te geven. Aan mij werd de vraag gesteld "waarom ik Vinoo zo'n geweldige social community vond?" Inhoudelijk was deze site, zoals ik mijn blog al aangaf, niet bijzonder. En ook de vormgeving was niet echt onderscheidend. "Hoezo een goede social community hoeft geen krans?!!"

Dus ik maar weer vertellen over de duidelijke redactionele formule waar Vinoo voor heeft gekozen ("wijn!"). Een insteek die Vinoo ook commercieel, voor participanten en adverteerders, interessant maakt. Zo'n site biedt je niet alleen inzicht in de markt maar is ook:

een prima koppeling naar 'social' activiteiten in het echte leven
In het geval van Vinoo denk je al snel al een wijnproeverijen. Laat sitebezoekers een tiental wijnen beoordelen en nodig een select -deskundig- gezelschap uit voor een wijnproeverij waar de bewuste wijnen echt kunnen worden geproefd en gekeurd. Verschilt de smaak van de sitebezoeker met die van de wijnproever?

een prima mogelijkheid om informatie af te stemmen op verschillende kennisniveaus
Deskundigheid heeft pas enige betekenis wanneer er een duidelijk onderwerp aan de community ten grondslag ligt ("wijn!"). Het is interessanter aan zo'n community actief deel te nemen (je deskundigheid laten gelden, daarbij kunnen leden die actief content aandragen worden beloond met een wijnproeverij, etc.). Je spreekt hiermee ook een specifiek lezerspubliek aan.

en leent zich uitstekend voor tijdelijke specials, aanverwante onderwerpen
Bijvoorbeeld een tijdelijke poll waarbij kan worden gestemd op de wijnen van een speciaal land / een speciale streek of de (nieuwe) wijncollectie van een specifieke winkelier. Maar ook: wat zijn de beste wijnglazen, de beste buitenlandse inkoopadressen, etc.

Eigenlijk hadden we nog veel meer ideeën. Op een of andere manier ben ik die vergeten. Och ja, wijn !

5 reactie(s):

Aldo zei

We zitten redelijk goed op een lijn -:) De uitdaging wordt inderdaad de members actief te krijgen in relatie tot wijn. Maar dat maakt de uitdaging ook zo interessant en zo leuk! We zien inderdaad ook het voordeel door specifiek in deze niche markt toe te treden. We bruisen van de ideeen, maar vinden hier ook nog een aantal nieuwe goede suggesties. Dank!

peter zei

Een ander voordeel is dat bij het beoordelen van de wijnen vaste criteria zou kunnen afspreken. Daar waar je bij social news sites om verschillende subjectieve redenen een stem op een artikel kan uitbrengen (zie:
Waarop stem je als je stemt
), kan je wijn keuren op criteria als geur, smaak, etc. De 'spelregels' kunnen duidelijker zijn. Misschien een idee om een keer te testen bij een special (een wijn uit een specifieke streek).

Ella zei

Om wijnen te keuren zouden we de formulieren die je op wijncursussen krijgt.

-- Kleur (met daarin verschillende niveaus)
-- Geur/ Aroma (met daarin weer een onderverdeling)
-- Smaak
-- Conclusie (kun je dit bewaren, prijs/ smaak verhouding etc).

Is dit een idee?

peter zei

Lijkt mij een prima idee!

Aldo zei

We hebben er bewust voor gekozen om in eerste instantie deze lijstjes achterwege te laten. Voor de gewone consument is dit te veel werk, te complex, etc.

In een later stadium kun je een expert status verdienen, dan overwegen we wel volgens deze opzet wijn te laten beoordelen.