Vinoo, een goede social community hoeft geen krans

Van de week ontving ik een uitnodiging in mijn mailbox voor de officiële opening van Vinoo, op 29 november a.s. Kort daarna weer een mailtje. Dit keer een beta uitnodiging met de vraag of ik lid wilde worden van deze wijn-community site....

Er zullen beslist mensen zijn die een vieze smaak krijgen van zo'n doorzichtige aanpak. Persoonlijk heb ik er wel waardering voor. Ik vind typerend voor hoe goed er over Vinoo is nagedacht. Of ben ik nu een beetje te mild gestemd?

Social: commercieel of filantropisch?
Web 2.0 en commercie lijken niet samen te gaan. Uiteraard droomt iedereen ervan dat op zijn of haar website een miljoenenbod wordt gedaan door Google, maar meer commerciële belangen mogen er bij een 'social' initiatief niet zijn. Tenminste die indruk krijg ik vaak.

Bij Vinoo denken ze daar - getuige de onderstaande presentatie - gelukkig anders over.

De afdronk
Heeft Vinoo een nog andere pluspunt? In mijn ogen wel. Daar waar vele sociale sites kiezen voor een zo'n breed mogelijk opzet, maakt Vinoo een heldere keuze. Zoals gezegd is het een wijn-community site en biedt het je de helpende hand bij het vinden van de lekkerste wijn.
De manier waarop dit wordt gedaan is zeker niet uniek. De functionaliteiten die er worden geboden, zijn te vinden op menig social site. Maar misschien is ook dat wel slim, een goede social community hoeft immers (voorlopig) geen krans.
Balen dat ik op de 29ste niet kan...

0 reactie(s):