Waarop stem je als je stemt?

Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er op stemmen. Social news sites als eKudos, GeenRedactie en NUjij.nl laten elke dag zien waarvoor wij staan. Tenminste?
Geven wij met 20 kudos uiting aan ons enthousiasme dat Boris Jeltsin er niet meer is? En zijn die stemmen voor de brand in de Efteling van zeven pyromanen?

We kunnen via social news sites op de verschillende soorten informatie stemmen. Soms danken we iemand voor zijn of haar goede tip, goede link. De andere keer delen we de mening van iemand anders, bijvoorbeeld dat MSN Reporter eenvoudig te manipuleren blijft en dat Digg de dagelijkse krant is voor blogosphere.

Ik ben van mening dat je aan een bericht duidelijk (visueel) moet kunnen zien of het om een bookmark gaat of een mening. Bij elke rubriek, of het nu gaat om technologie of amusement, moet je dit onderscheid kunnen aangeven. Dat is wel zo prettig voor Boris Jeltin en de Efteling.

7 reactie(s):

Anoniem zei

Naar mijn mening is het meer een uiting van interesse dan een eens/oneens verhaal.
Vergelijk het met de doorstuurmails uit de tijd van 'Web 1.0', die werden niet doorgestuurd omdat men het eens was met leuke filmpjes, plaatjes of teksten, maar omdat het interessant of grappig was.
Hetzelfde met de huidige Kudo-hype, als een pagina het lezen waard is, zal deze omhooggestemd worden.

peter zei

Ik zeg ook niet dat het altijd een eens of oneens verhaal is. Bij een opinie wel, bij een bookmark niet. Dan is het inderdaad interessant. Een bericht waar een duidelijke opinie inzit wordt niet omhoog gestemd met kudos wanneer je het niet mee eens bent.

Anoniem zei

Gaat het er ook niet om de link te verrijken met reacties? Hierdoor voeg je waarde toe aan de link, gebaseerd op opinie en of een mening.

Anoniem zei

@Peter:
Helemaal mee eens.
Kudo's kunnen een leuk 'reclamemiddel' zijn, maar in geval van een duidelijke mening gaat dat niet op, inderdaad.
Jammer, maar ik kan ook niet echt een oplossing hiervoor bedenken.

Een iets uitgebreidere mening van me heb ik trouwens al eens verwoord op mijn site. Hoewel dit niet helemaal gaat over het hoe en waarom van het stemmen, maar meer over de vraag waarom de links worden gevolgd en de bookmark-sites zo populair zijn, wil ik het er voor het totaalplaatje toch even bijhouden.
Verrekt interessante discussie, de psychologie achter Web 2.0.

peter zei

@aldo
Daar is het social bookmarks / news sites wel om te doen. Maar het lukt niet echt. Maar wat moet je ook zeggen als iemand een interessante site bookmarkt. "Bedankt!" "Top!" etc. De enige reactie die hier zinnig lijkt is het plaatsen van een aanvullende link. Bij het plaatsen van een mening wil je juist een reactie. Daarom is die scheiding misschien toch zinnig...

@kruizer
het stemmen op zich vind ik geen verkeerd fenomeen. Maar mag wat mij betreft meer inhoud aan worden gegeven

Anoniem zei

Tja - het is inderdaad wat dubbelzinnig, maar makkelijk te scheiden is het toch niet. Hier is duidelijk een geval van: meer features betekent minder gebruiksvriendelijkheid. Een stem is meestal een teken van hoeveel interesse je in een verhaal hebt, niet of je het er mee eens bent.

peter zei

Ik zeg niet dat dit enige oplossing is maar social bookmarks / news sites moeten iets aan hun opzet doen om inhoud te blijven vergaren. Zeker omdat er veel van dergelijke Nederlandstalige sites zijn en zeker omdat het 'nieuwe' er vroeg of laat afgaat. De vraag is hoe houd je je 'leden' betrokken?

Bij Grubb en Tagmos kan je al worden beloond met geld voor je bookmark-bijdrage. Persoonlijk geloof ik hier niet zo in. Je moet m.i. andere manieren vinden om reacties uit te lokken / om je bezoekers te 'prikkelen'.

Gebruiksvriendelijkheid is trouwens ook een visueel onderscheid tussen bookmarks en opinie...