Het goede en het iets minder goede aan onze beste social bookmark / social news sites.
Bij social news site 'blinqerd' draait het om "wat de gebruikers interessant vinden." Klaarblijkelijk schat blinqerd die interesse breder in dan die daadwerkelijk is. Op deze site vind je vele rubrieken die niet of nauwelijks met artikelen gevuld zijn. Klik bijvoorbeeld eens op Wetenschap, Wereld & Zakelijk - Politiek, Sport en Entertainment - TV.
Slaat blinqerd hiermee de plank volledig mis? Ik denk dat blinqerd's probleem er één is waar het merendeel van de Nederlandstalige social news sites mee kampt. Deze sites baseren zich teveel op 'Digg', zoals 'onze' social bookmark sites teveel 'deli.cio.us' als uitgangspunt nemen. Er is alleen één belangrijk verschil; wereldwijd spreken er meer mensen Engels dan Nederlands. Alleen dit simpele gegeven maakt in geval van blinqerd dat het aantal potentiële 'gebruikers' een stuk kleiner is en zorgt ervoor dat Nederlandstalige sites slimmer / innovatiever zullen moeten zijn dan hun buitenlandse collega's.
blinqerd herinnert een gebruiker aan berichten waarnaar hij / zij heeft gekeken zonder dat hij / zij hiervoor een stem heeft uitgebracht (zie ook: Denk even aan de social bookmarker voordat je weggaat). Naast technische, gebruikersvriendelijke snufjes als deze moeten sites als blinqerd ook inhoudelijk manieren weten te vinden om van enige sociale betekenis te kunnen zijn.
0 reactie(s):
Een reactie posten