MSN Reporter(s)

Het goede en het iets minder goede aan onze beste social bookmark / social news sites.

MSN Reporter werkt bij sommigen een beetje op de lachspieren. Ik moet bekennen bij mij tot voor kort ook.
Vanaf de introductie van deze social news site is het aantal stemmen 'nogal' eenvoudig te manipuleren is. Door cookies van een website te weigeren of door ze te verwijderen nadat je hebt gestemd, kan je eindeloos 'kicken' of 'dumpen'. Dat deze stemmethode niet alleen ten voordele maar ook ten nadele van iemand kan worden gebruikt, heb ik zelf mogen ervaren.
Op MSN Reporter is een groot aantal van mijn artikelen hard onderuitgehaald. "Gelukkig heb ik de webstatistieken nog!", dacht ik altijd maar. "Ook al word ik niet gewaardeerd, ze hebben mijn blog in elk geval gezien!". Niets is minder waar. Artikelen worden op MSN Reporter moeiteloos gedumpt zonder de desbetreffende blog of website te raadplegen. Voor mij is dat lange tijd de reden geweest om geen gebruik te maken van deze social news site.
Toch en nu maak ik even een uitstapje, heb ik pas geleden weer eens een artikel toegevoegd op MSN Reporter. Deze keer niet op de reporter.msn.nl maar op reporter.be.msn.com, de Belgische variant. Toegegeven, ruim een week na plaatsing hoeft men klaarblijkelijk mijn blog niet meer te bezoeken om een oordeel te vellen. Toch staat in België het aantal 'kicken' en 'dumpen' meer in de verhouding tot de bezoekersaantallen aan mijn blog*. Misschien zegt dit 'stemgedrag' op MSN Reporter meer iets over Nederlanders :-( en over Belgen :-) dan over de social news site zelf...
Toch is deze 'andere' MSN Reporter niet de enige reden wat mij positiever stemt. MSN Reporter heeft namelijk iets wat andere Nederlandstalige social news sites nauwelijks hebben: content!!! Zelf los van de gehele cookies-problematiek mag MSN Reporter niets bijzonders te bieden hebben (de uitleg / de promotie is zelfs slecht), er worden wél artikelen toegevoegd.
Wat goed aan MSN Reporter is, is de indeling op basis van tags én categorieën. Microsoft moet hierdoor precies weten (tenminste dat hoop ik) welke onderwerpen bij gebruikers in trek zijn bij het generen van content.
Voldoende artikelen... Een goed beeld van waar behoefte aan is bij een user generated content... Met MSN Reporter lijkt Microsoft een prima opstap te hebben voor de toekomst. Wie het laatst lacht zou weleens het beste kunnen lachen...


*
Persoonlijk vind ik dat op je op een social news site alleen zouden mogen stemmen op artikelen die aansluiten op een vooraf aangegeven interesse / profiel. Stel, ik ben niet geïnteresseerd in Web 2.0, dan zou ik alle artikelen die hierover gaan weg (kunnen) stemmen.

2 reactie(s):

Anoniem zei

En ik ben niet geïnteresseerd in de iPhone mag dat wel ??

Het is kinderlijk eenvoudig om het 'veel stemmen' te voorkomen, zolang hier geen maatregelen voor genomen zijn hecht ik ook geen enkele waarde aan die hoge getallen. Zou je ook eens moeten doen ;o)

peter zei

Ik zeg niet dat ik waarde hecht aan de stemmen op MSN Reporter. Ik constateer alleen dat MSN Reporter,ondanks het frauduleuze stemgedrag, wel werkt. En dat heeft voor mij iets tweestrijdigs...