Join the club!

Ik leid een rijk clubleven. Mijn verhalen over plaatsen waar ik ooit ben geweest, publiceer en deel op 43places. Via Agester hoop ik te horen dat er goed uit zie, voor mijn leeftijd. Op Criticker recenseer ik alle films die ik ken. Contact met nieuwe en oude vrienden onderhoud ik op Hyves.nl en SchoolBANK.nl.
Toch laat niets mijn clubhart sneller slaan wanneer er een bepaalde status aan mijn lidmaatschap wordt ontleend. Zoals bij Dutch Directions, een initiatief waar "alle beste Nederlandse en Vlaamse weblogs onder één overzichtelijk dak" worden samengebracht. Daar wil je als blogger toch bijhoren!
Het enige wat mij opvalt is dat het vrij rustig is op dutchdirections.nl. Het laatste bericht aan de gemeenschap - Levensteken, bugfixes en een aankondiging - is van 27 januari 2007. Zoiets moet wel ten koste gaan van het clubgevoel, zou je zeggen. Niets is minder waar, dé club wordt op vele sites in ere gehouden. Kijk maar eens op de blogs van BlueAce, Jan Marijnissen en Vue Royale, vol trots glimt er het embleem van Dutch Directions.
De initiatiefnemers achter Dutch Directions zouden daar toch meer mee moeten doen. Nu denk ik niet onmiddellijk aan het heffen van contributie (naar inkomen uiteraard) maar meer inspraak voor zo'n trouwe gemeenschap is op zijn plaats. Een uitgangspunt zoals die bij social news sites wordt gebruikt, waar kan worden gestemd op berichten van aspirant leden / -sites en waar op basis van deze stemmen een volwaardig lidmaatschap kan worden gewonnen, zou niet verkeerd zijn. Zo houdt de gemeenschap zichzelf in stand en is er meer te beleven op dutchdirections.nl.
Overigens zouden social news sites op hun beurt weer iets kunnen opsteken van de clubgedachte, de kwalitatieve uitstraling van Dutch Directions. Nu stelt elke social news site middelen beschikbaar ter promotie van berichten. Maar waarom wordt zoiets niet voor de leden zelf ontwikkeld? Een icoon om op een blog te plaatsen voor degene die een 'topgebruiker' is.
In onze internetclub kunnen we nog veel van elkaar leren...

0 reactie(s):