Hoe sociaal zijn social bookmark / social news sites?

Een groot deel van de tijd dat ik online ben, ben ik te vinden op social bookmark / social news sites. Ben ik hierdoor een sociaal type? Ik vrees van niet. Mijn aanwezigheid op deze sites is voornamelijk gebaseerd op een stukje eigen belang (ik besef dat ik nu behoorlijk door de mand val). Ik wil deze blog - 20 krabbels en indirect mezelf- onder de aandacht brengen. Misschien of moet ik zeggen, hopelijk ben ik geen representatief lid van deze sites.

Social bookmark / social news sites mogen bij de totstandkoming van de links en de berichten sociaal zijn, in de verstrekking van deze informatie doen ze hun naam geen eer aan. De rubrieken zijn zo breed van opzet - bijvoorbeeld entertainment, technologie, sport - dat ze niet of nooit aan mijn iemands persoonlijke informatiebehoefte kunnen voldoen. Al zou ik op basis van rss feeds op de hoogte worden gehouden van een onderwerp als bijvoorbeeld technologie, dan zou ik veel berichten te zien krijgen die niet aansluiten op mijn interesse (mijn aandacht gaat bijvoorbeeld uit naar Web 2.0 technologie, met name Ajax).

Bij huidige opzet van de social bookmark / social news site is het een beetje prediken voor eigen parochie. We vormen een community, iedereen met zijn of haar eigen belang. Op zich is dat niet verkeerd. Ik denk dat de sites er alleen beter van worden door een onderscheid aan te brengen tussen het aanmelden en het lezen van bookmarks / berichten. Nu ligt de nadruk op het aanmelden.

Social bookmark / social news sites doen er goed aan de informatiebehoeften / interesses van haar lezers (of leden) in kaart te brengen (op basis van tags). Er kan dan een betere informatievoorziening worden geboden, bijvoorbeeld in de vorm van rss feeds. Dit is zeker van belang voor de sites waar je een negatieve stem kan uitbrengen. Mocht ik in een bepaald soort informatie geen interesse hebben, hoe eerlijk is het dan dat ik daar een oordeel over kan vellen? Door rekening te houden met het leesgedrag van de sitebezoeker neemt de kracht van social bookmark / social news sites toe.

0 reactie(s):