Ook zo lekker virtueel bezig?

Ik snap het niet. Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom niet zo lang geleden interactiviteit in was en waarom we nu zo nodig virtueel bezig moeten zijn?

Op MarketingFacts lees ik het volgende bericht van Annet de Graaf:

Iedereen is het er wel over eens dat de hype van Second Life haar hoogtepunt heeft gehad. En met concurrenten als het reeds gelanceerde Home van Playstation en de nog te releasen 3D p2p software Outback Online is het redelijk achterhaald om je als bedrijf of instelling uitsluitend op Second Life te concentreren.

Ik weet het niet Annet. Je zal me waarschijnlijk wel niet van deze tijd vinden als ik je vertel dat bij de eerste internethype iedereen het had over "interactiviteit". Ondernemend Nederland moest aan een site om "interactief te kunnen communiceren met de doelgroep"! Eigenlijk wilden we online aanwezig zijn en dat deden we door onze informatie te digitaliseren. Van interactiviteit was, uitzonderingen daargelaten, nauwelijks sprake.

Gelukkig hebben we nu Web 2.o. We spreken alleen nu niet meer over interactief maar over social. We hebben schitterende toepassingen op het gebied van blogs, social bookmarking, social news, wiki, etc. Met 'we' bedoel ik 'de consument' want het bedrijfsleven heeft nog geen goed antwoord op deze vorm van interactiviteit.

Daarom snap ik het niet. Het is misschien geweldig dat we nu een Platform Virtuele Werelden hebben. En dat er na Second Life nog veel meer te beleven valt. Maar weet je waarom het merendeel van de residents op Second Life teleurgesteld is in het bedrijfsleven? Slechte klantenservice en weinig interactiemogelijkheden (onderzoek Komjuniti).

Het bedrijfsleven moet daarom eerst 'social' denken, daarna pas virtueel.

0 reactie(s):