Een krabbel met karakter

Om me aan te melden voor Jyte heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van mijn OpenID.

OpenID is een digitale identiteit die je kan gebruiken om je aan te melden of in te loggen op een website (uiteraard moet deze 'OpenID-enabled' zijn). Makkelijk als je net zoals ik problemen hebt met het onthouden van je vele gebruikersnamen en wachtwoorden. Naast identificatie kan OpenID ook worden gebruikt om identiteitskenmerken uit te wisselen met andere internetters. Denk aan naam, adres en telefoonnummer, etc.

Nu ben ik absoluut geen expert op het gebied van OpenID. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat OpenID nauwelijks wordt gebruikt voor identiteitskenmerken. Juist dat lijkt mij een zinvolle toepassing. Mij lijkt het makkelijk dat je je interesses op basis van tags kan plaatsen in een OpenID en dat je deze kan gebruiken bij het aanmelden voor een site. Zo hoef je niet steeds alles opnieuw in te vullen.

Nu ik er zover over nadenk, misschien moet ik dit toch even claimen.

0 reactie(s):