Top!?

Ik weet het. Nog even en we worden weer overspoeld met vele Web 2.0 jaaroverzichten. "De beste 10 startpagina's van 2007!" "De Social Bookmarking Top 20". Voordat we straks weer gaan terugblikken, vraag ik me toch af...

1. Waarom kan ik als 'user' alleen invloed uitoefenen op de content en niet op de site zelf?
Uiteraard bestaat er zoiets als WIKI. Verder is mijn invloed als user toch beperkt zolang ik niet de eigenaar van een site ben. Waarom User Generated Content en geen User Generated Site? Waarom kan ik als user geen invloed uitoefenen op zoiets simpels als...

A.
... de volgorde van de keuzes in een menu. Waarom wordt die altijd door de eigenaar van een site bepaalt en wordt niet die keuze als eerste weergegeven die het meest wordt geraadpleegd? Waarom is het kader van de site - de template - altijd zo statisch?

B.
... de vormgeving van een website. Goed, je hebt zoiets als een persoonsgebonden gedeelte van een site waar je in sommige gevallen je 'eigen' vormgeving kan kiezen . Maar waarom is de vormgeving die daar het meest wordt gekozen niet bepalend voor het beeld van het openbare gedeelte?

2. En wanneer is Web 2.0 niet alleen van ons maar ook van het bedrijfsleven?
Zeker, er worden vele Web 2.0 sites geïntroduceerd. Maar die hebben in de meeste gevallen het karakter van een portal. Een goede Web 2.0 toepassing voor een bedrijf of product zie je zelden....

Er zijn veel Web 2.0 sites om naar terug te blikken. Toch gaat het overgrote deel uit van hetzelfde principe en is nauwelijks onderscheidend of vernieuwend te noemen.

Dat gezegd hebbende mogen die Web 2.0 toppers nu van mij komen...

0 reactie(s):