Zie.nl zo kan het ook!

Ik heb het wel een beetje gehad met alles waar social voor staat. Social web, social networking, social news... Het klinkt soms allemaal zo soft.

Neem NUjij bijvoorbeeld. Daar mag jij de redactie vormen met anderen waarvan het leeuwendeel jouw interesses niet of nauwelijks deelt. Er is geen bindende factor / geen gemeenschappelijk belang aanwezig! Verder is er niemand die zich bekommert om de interesses van de lezer van zo'n social news site*. En vergis ik me overigens wanneer ik concludeer dat vele redactieleden na verloop van tijd afhaken?

Ook voor het sociale aspect van Web 2.0 geldt te allen tijde: "what's in it for me?". Elk initiatief op dit gebied heeft pas zin wanneer:

1. er een duidelijk /afgebakend interessegebied aan ten grondslag ligt;
Ik weet, onze taal kent een beperkt lezerspubliek. Voor vele Nederlandstalige Web 2.0 sites is dat de reden om te kiezen voor een zo breed mogelijke redactionele formule. Hierdoor ontstaan er vele sites die technisch goed in elkaar mogen zitten, maar communicatief nauwelijks onderscheidend zijn. Laat staan dat er een interessant commercieel succes mogelijk is.

2. er een op de lezergerichte service worden aangeboden.
Bij heel wat Web 2.0 applicaties staat het genereren van content centraal, zonder dat er wordt gekeken hoe deze informatie wordt aangeboden aan de lezer*. En ook op internet draait het toch om gezien en gelezen worden?

zie.nl
Uiteraard zijn er nog genoeg initiatieven die zich verder perfectioneren of die gewoon een goed uitgangspunt hebben. Blueace laat je alvast een kijkje nemen op zie.nl, een interactieve TV- en webvideogids. Dit initiatief van KPN en DAG is eveneens een sociaal netwerk waar je een profiel kan aanmaken, gebaseerd op jouw kijkvoorkeuren.

Kijk, dat klinkt interessant. Aan zie.nl ligt een duidelijke redactionele formule ten grondslag. Is door deze keuze ook verzekerd van een constante aanvoer van content (nieuwe tv-programma's, online video, etc.). Die informatie kan op verschillende manieren worden bekeken:
- Wie kijkt wat (Nederland - Bekend Nederland);
- Wat is er nu, vanavond en morgen op tv;
- Selectie op basis van thema's (humor, sport, muziek, etc.).

Er is één ding wat ik niet snap. Zoals gezegd is zie.nl een interactieve kijkgids voor tv-programma's én online videostreams als YouTube en Google Video. De opzet die nu gekozen is zou ik persoonlijk aanbieden via tv (Digitenne). Op Internet zou ik meer de nadruk leggen op online videostreams. Maar ja, zo is er altijd wel wat. Ga voetbal kijken!

*
Jason Calacanis stelt dat 80% van de mensen alleen informatie consumeert en niet actief deelneemt, 19% neemt deel door te stemmen en commentariëren en 1% neem echt actief deel door onze informatie toe te voegen (80-19-1 regel).

0 reactie(s):