5e krabbel

Er worden steeds meer zoekmachines gelanceerd waarmee je een beeld kan krijgen van iemands profiel op basis van zijn of haar sociale activiteiten. Een Nederlands voorbeeld is WieoWie.nl. Wieowie.nl zoekt naar je persoonlijke gegevens in Hyves, LinkedIn, Schoolbank, Google en YouTube.

Maar wie o wie is eigenlijk blij met een dergelijk initiatief? Wieowie.nl zelf geeft aan dat vanuit werving en selectiebureaus daar behoefte aan is. Maar ben jij daar zelf blij mee als je je hebt aangemeld bij een aantal social network sites? Ik niet.

Omdat ik geïnteresseerd ben in muziek, ben ik bijvoorbeeld op Last.fm te vinden. Doordat ik blog staan mijn gegevens ook op MyBlogLog. En op LinkedIn, Schoolbank, etc. Ik vind het prima dat mijn profiel te zien is op zo'n social network site. Voor mij hoeven alleen niet al deze profielen te worden samengesmeed tot een 'persoonlijk dossier'.

Wat valt hieraan te doen? Zoals je misschien weet, kan je normaal in de broncode van een site op een vrij eenvoudige wijze aangeven of je wilt dat de spider van een zoekmachine geen enkele pagina indexeert, alleen de eerste pagina of de gehele site. Dit doe je achtereenvolgens door meta name="robots" content="no-index, no-follow", meta name="robots" content="index, no-follow" of meta name="robots" content="index, follow" in de broncode te vermelden.

Het is goed dat je op de meeste social network sites aan kan aangeven of je profiel openbaar is en voor wie. Daarnaast wordt het ook tijd dat je kan instellen of deze persoonlijke gegevens mogen worden overgenomen door andere sites. Dus voor al mijn sociale online activiteiten geldt:

0 reactie(s):