1e Krabbel

Waarom staan tags altijd in een cloud?
Vraag jij soms ook af waarom dingen zijn zoals ze zijn? Toegegeven, zelf sta ik daar ook niet elke dag bij stil. Maar toch, sommige gedachten laten me niet los. Neem bijvoorbeeld een tag cloud. Waarom wordt een brei aan tags altijd geplaatst in zo'n wolk? Er zijn toch genoeg andere mogelijkheden..?

Een tag cloud is zover bekend als eerste toegepast op Flickr. Deze vorm won echt populariteit toen ook del.icio.us (een social bookmarking website) en Technorati (een zoekmachine voor blogs) hier gebruik van maakten. Op het gebied van internet verandert er veel, maar niet de tag cloud. Het is opmerkelijk dat de tag cloud nog in de oorspronkelijk vorm wordt gebruikt. Er zijn hier bij mijn weten geen alternatieven voor.

Waarom worden tags niet geplaatst in het logo van de houder van de site of waarom symboliseren ze niet de inhoud van een site of een weblog?












Mogelijke toepassingen zijn:

  • tags in de vorm van een logo van een (nieuwe) social bookmark site (zie voorbeeld del.icio.us);
  • tags in de vorm van een logo op een landing page (definitie);
  • tags in de vorm van een logo als alternatief voor contextual advertising (defintie), contextual tagging(?);
  • tags die de inhoud van een weblog symboliseren.

2 reactie(s):

Anoniem zei

Hi Peter,

Vond je eerste krabbel erg grappig - alleen volgens mij is het niet per se zo dat je tags een wolkje moeten zijn: het ziet er alleen 'hip' uit :)

Tuurlijk kun je allerlei vormen aannemen, of lijstjes maken, balkjes, grafiekjes etc. Raad eens: de tag plugin voor mijn blog kan het ook allemaal.

Maar, een 'cloud' geeft wel in 1 oogopslag aan in het universum van web 2.0 dat we het niet over een vast categorieën-boompje ofzo hebben, maar over dynamische steekwoordjes.

Dus, dat wilde ik even toevoegen :)

'k heb nu je RSS-feed, dus nu moet je wel blijven posten ;)

Nigel.

Anoniem zei

Zal ik zeker doen, Nigel. Dank voor je commentaar.
Mooie en leuke blog heb je trouwens.